Feedback geven moeilijk?

Als coach spreek ik regelmatig mensen die heus wel weten dat ze niet óver, maar mét mensen moeten praten als ze iets dwars zit. Maar dat is pas moeilijk! Want hoe laat je je leidinggevende weten dat je niet blij bent met de manier waarop hij communiceert? Dat je daar onzeker, boos of onrustig van wordt? Of hoe vertel je je collega dat je het echt heel vervelend vindt dat hij regelmatig privégesprekken voert waar de hele afdeling van mee kan genieten?

Het is echt niet zo moeilijk om feedback op een vriendelijke en respectvolle manier te geven. Het is wel handig om wat spelregels in gedachte te houden:

1. Benoem de feiten zoveel mogelijk vanuit je zelf (geef ‘ik-boodschappen’)

We zijn gewend kritiek bij een ander neer te leggen, maar de ik-boodschap is effectiever. Spreken vanuit ‘ik’ is niet bedreigend en bij de ander bestaat geen behoefte
om zich te verdedigen. Zeg dus “Ik zie dat je tijdens het overleg twee keer een sms hebt verstuurd”, in plaats van “Jij interesseert je niet voor ons werk.” Dit laatste is een interpretatie die de ander wellicht zal betwisten, waardoor het niet meer over het eigenlijke probleem gaat. Effectieve feedback gaat altijd over feiten, situaties, gedrag – niet over de persoon. Gebruik van het woord ‘jij’ komt aanvallend over.

2. Wees concreet, duidelijk en interpreteer niet

Dus niet: “Jij komt altijd te laat” maar: “Dit is de derde keer van de week dat je pas om 9 uur binnen komt.”. Gebruik geen woorden als altijd of nooit.

3. Geef de gevolgen of effecten aan

Vertel welk effect of welk gevolg gedrag heeft voor jou, je werk, de voortgang, etc. Maak het concreet en tastbaar. “Je zat een paar keer hard te lachen toen je met je zus belde. Ik werd hierdoor afgeleid, waardoor ik me niet kon concentreren op mijn werk. ”

 4. Op het juiste moment

Onmiddellijke feedback is het meest effectief, dus direct, niet pas na een week.

 5. Onthoud je van adviezen

Dus niet: “Als ik jou was”, “Als je het mij vraagt”, “Je moet wat meer” (dit is een veel voorkomende valkuil). Het staat een ander vrij om te doen wat hij/zij wil met de informatie die feedback oplevert. De essentie is niet de ander te corrigeren op gedrag, maar inzicht te creëren over wat het effect van zijn/haar gedrag is op anderen.

 6. Geef ruimte voor een reactie

Laat de ander reageren op jouw feedback en bespreek hoe je er verder mee omgaat. Bespreek eventueel wederzijdse verwachtingen.

En verder:

  • wees open, eerlijk en respectvol;
  • overlaad de ander niet, vermijd een monoloog.

Het verschil met een compliment of kritiek is dat feedback uitsluitend over veranderbaar gedrag gaat, waar een compliment of kritiek ook over andere zaken kan gaan. “Wat heb je een leuk jasje aan” is bijvoorbeeld een compliment en geen feedback. Een ander voorbeeld: Je gesprekspartner koopt er niets voor als je hem vertelt dat je het heel irritant vindt dat hij dyslectisch is. Ook al is het waar, het zal de sfeer niet verbeteren!

Wat zijn jouw ervaringen met het geven van feedback? Heb je aanvullende tips? Je kunt je reactie hieronder achterlaten. En als we het toch over feedback hebben: dit was mijn eerste blog. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Dus graag je feedback. Kan ik meteen oefenen met ontvangen van feedback. Maar daarover de volgende keer meer!

Hartelijke groet, Tessa

10 antwoorden
  1. Bianca van de Stadt zegt:

    Hi Tessa,

    Erg leuke eerste blog!! Gefeliciteerd!!!

    Ik moet regelmatig feedback geven tijdens intervisies en dat blijft voor mij moeilijk, maar ook het ontvangen van feedback blijkt voor veel mensen erg lastig te zijn. Ik ben daarom heel erg benieuwd naar je nieuwe blog!

    Groetjes,
    Bianca

    Beantwoorden
  2. Tessa Kamp zegt:

    Hoi Bianca, bedankt voor je enthousiaste reactie. Over 2 weken komt de volgende blog, je ziet het berichtje op twitter of Linked In wel weer voorbij komen. Binnenkort kun je je trouwens ook abonneren op nieuws… Groetjes, Tessa

    Beantwoorden
  3. Rina Hogenes zegt:

    Beste Tessa,

    Wat een duidelijke uitleg! Zo maak je het goed duidelijk dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. al blijft het geven of ontvangen moeilijk. Wat goed dat je al een blog hebt geschreven, wat heb je hierin als lastig ervaren… ik moet namelijk zelf de stap nog zetten… tot je volgende blog ben erg nieuwsgierig…:-)

    Beantwoorden
    • tessa zegt:

      Beste Rina,

      Mooi, jouw reactie, bedankt hiervoor. Wat ik lastig vond aan het starten met bloggen? Onderwerpen verzinnen en het daadwerkelijk gaan schrijven. Tijdens de Business Bootcamp (www.businessbootcamp.nl) heb ik het benodigde zetje gekregen en zie hier… mijn eerste blog. En nu ik eenmaal gestart ben, gaat het steeds gemakkelijker, ik heb al een heel voorraadje onderwerpen liggen en ik heb er lol in om te schrijven. Dus mijn advies aan jou: gewoon doen! Heel veel succes! Als je verder vragen hebt, stel ze gerust.

      Beantwoorden
  4. Thea zegt:

    Ik vind dat deze tips om feedback te geven handig zijn en duidelijk. Mijn reactie gelijk herschreven en jouw tips er in verwerkt. Dus ze zijn ook goed toet te passen.

    Beantwoorden
  5. Eva | Feedback zegt:

    Voor feedback zijn complimenten geven belangrijker dan kritiek geven. En met complimenten bedoel ik dan niet dat ze een mooie jurk aan heeft, maar gekoppeld aan hetgeen iemand goed doet op het werk. Moet er toch iets verbeterd worden aan de werkwijze of het gedrag doe je dat met de juiste vragen op de goede manier te stellen. Dan kom je zo ver dat die andere zelf de gewenste verbetering aanbrengt vanuit zichzelf. Dan is het voor hem/haar geen kritiek, maar een zelf gevonden verbetering. Dit werkt veel beter en langer. Feedback is geen synoniem van kritiek geven, zoals meestal wordt ervaren. Eva Joos.

    Beantwoorden
    • tessa zegt:

      Beste Eva, Bedankt voor je waardevolle aanvulling. Ik ben met je eens dat de intrinsieke motivatie die je op deze manier hoopt te bereiken, beter en langduriger werkt. Als coach werk ik ook zo. Ik heb echter gemerkt dat niet iedereen zich prettig voelt bij deze manier van feedback geven, sommigen voelen zich hierbij ‘therapeut’. In dat geval denk ik dat de tips zoals beschreven in mijn blog kunnen helpen.
      Hartelijke groet, Tessa

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *