Mindset om doelen te behalen

Doelen behalen – ondersteunt je mindset je?

Doelen stellen. Waarom zou je? Doelen en voornemens helpen je in je  leven om (snel) op je bestemming te komen.

Een GPS brengt je op de snelste manier naar je bestemming als je helder ingeeft wat stad, straat en nummer is. Daarvoor moet je wel weten waar je naartoe wilt.

En heb je de best mogelijke hulpmiddelen nodig. Heb je enig idee wat je het meest vooruit kan helpen? Je eigen mindset! Je eigen gedachtenpatronen!

Heb je je ooit afgevraagd: Ondersteunt mijn mindset mijn doelen en voornemens?

Stel: Je wilt een nieuwe baan. Als je denkt dat dit niet mogelijk is vanwege je studie-achtergrond of leeftijd, zullen deze gedachten je duidelijk niet helpen. Waarschijnlijk kom je zo zelfs niet aan solliciteren toe.

Werkelijk veranderen in de richting van doelen en voornemens gaat makkelijker als je bereid bent om naar binnen te kijken en daar te veranderen. Je mindset te veranderen.

 

Enkele tips om je doelen of voornemens te bepalen en te behalen:

1. Formuleer je doel positief

Bijvoorbeeld: Vervang ‘Ik raak geen chocolade meer aan’ door ‘Mijn verlangen naar chocolade heeft  me losgelaten. Ik kan ook genieten van fruit.’

Of Vervang ‘Ik wil weg van mijn oude baan’ door ‘Ik wil een leuke, uitdagende functie die ik met plezier doe.’
2. Ben je werkelijk bereid om te veranderen?

Bereid zijn om te veranderen is de eerste stap. Je zult dan merken dat er richtingaanwijzers op je pad komen die je ondersteunen: een boek, een opmerking, een verwijzing naar een site…

Je kunt in je gedachten hiermee werken: bijvoorbeeld door in jezelf te herhalen: ‘ik ben bereid om mijn verlangen naar chocolade los te laten. Ik ben bereid om me blij en goed te voelen.’

‘Ik ben bereid om een aangename functie te hebben.’

 

3. Vervang niet-helpende ideeën door helpende gedachten

Je motivatie en energie die je ergens in stopt en het resultaat hiervan, worden bepaald door je gedachten erover. Henri Ford zei het al: “of je denkt dat je het kunt, of denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Door je denken positief te veranderen, ondersteun je jezelf richting je doel.

Voorbeeld: vervang ‘het gaat moeilijk zijn om een andere job te vinden’ door ‘het is René en Hilde op mijn leeftijd ook gelukt’, en ‘wie zoekt, die vindt’ en ‘ik vind een aangename nieuwe job met fijne collega’s’.

 

4. Zet door

Innerlijk veranderen is op zich eenvoudig, je hoeft enkel je gedachten te veranderen.
Tegelijkertijd, als je werkt met nieuwe gedachten, raak je aan emoties, is het mogelijk dat je bang wordt, lijkt het of de situatie verergert…

Je kunt ook wel eens aarzelen. Je vraagt je af of je ‘t wel echt wil. Het vVraagt wat tijd om sterk in het nieuwe te staan en het je helemaal eigen te maken. Blijf je richten op positieve, helpende, opluchtende gedachten.

Weet ondertussen dat je goed bezig bent! Je bent in beweging. Het proces is in gang gezet. De oude patronen in jezelf ontrafelen. Ga door met je nieuwe gedachten zaaien en hou je focus op wat je wil.

 

5. Neem actie

Veranderen vraagt tijd. Tijd om te oefenen. Nieuwe dingen te doen. Actie te ondernemen.

Welke actie kan je vandaag nemen als stapje in de richting van je doel?

En morgen? En overmorgen?

Houd je acties klein, dan zijn ze eenvoudig te behalen. Niemand liep ooit te marathon zonder te trainen, iedereen begon met kleinere tussendoelen.

 

6. Waardeer jezelf

Waardeer jezelf voor elke kleine stap die je zet. Vier je successen, hoe klein ook.

Als je op je kop zit voor elke terugval, wordt veranderen vervelend.

 

Ik wens je veel succes met het behalen van je doelen.

Als je ondersteuning nodig hebt, neem gerust contact op voor vrijblijvende informatie over coaching.

 

 Hartelijke groet, Tessa

 

Bron: Inge Ketels van Bureau Stroom www.bureaustroom.be. Inge verzorgt o.a. een audioseminar ‘Bouwen aan een stralend zelfvertrouwen’. Kijk voor meer informatie op haar website.

 

Meer lezen? Over persoonlijke ontwikkeling, coaching en alles wat daarmee samenhangt? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Dan krijg je automatisch bericht wanneer ik weer een blog heb geschreven.

3 antwoorden
  1. Kim zegt:

    Het klinkt zo simpel, maar o zo lastig om sommmige doelen te behalen. Onvoldoende focus en negatieve gedachten houdt het vaak tegen. Je blog houd ik in gedachten, dat zal zeker helpen bij het bereiken van mijn doelen!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *