Feedback krijgen valt ook niet mee.

Kritiek of feedback ontvangen is voor de meeste mensen moeilijk, vooral wanneer het gaat om negatieve kritiek. Dit komt omdat we dit vaak ervaren als een veroordeling van ons gedrag. Sommige mensen voelen het zelfs als een regelrechte afwijzing van hun persoon.

Op het moment dat we kritiek krijgen, gaan er vele gedachten door ons hoofd: klopt dit wel, wie denkt hij wel dat hij is, wil ik dit wel, wat bedoelt hij, enzovoorts.

Met kritiek of feedback krijg je eigenlijk twee cadeautjes.

1. het biedt de mogelijkheid om iets te leren/verbeteren en je te ontwikkelen,

2. het zegt iets over de waarden en normen van de ander. Dus bedank de ander en stimuleer het geven van kritiek.

Een cadeau kan mooi of lelijk zijn, gewenst of ongewenst, je zet het op de vensterbank of gooit het misschien wel weg, máár… je waardeert het feit dat iemand de moeite heeft genomen om een cadeautje mee te brengen!

 

Adviezen om het ontvangen van feedback effectiever te maken

1. Probeer de feedback te begrijpen

Vraag om uitleg als je niet weet wat er met de feedback wordt bedoeld. En ben je te verbluft om er goed naar te kunnen luisteren, zeg dan dat je er een andere keer op terugkomt. Betrek het niet op jezelf. Je hebt je wellicht vergist of iets fout gedaan, maar je bent niet fout!

2. Toon waardering

Waardeer de kritiekgever voor zijn moeite en aandacht, waardeer zijn kritiek (dit betekent niet automatisch dat je het er mee eens bent). Je kunt er van uit gaan dat de kritiek met de beste bedoelingen wordt gegeven.

3. Beoordeel en bespreek de feedback

Vraag je af of je iets kunt met de feedback. Kun je instemmen met de vraag of het verzoek dat wordt gedaan om iets te veranderen of te verbeteren? Laat merken wat het met je doet en bespreek dit.

4. Laat weten wat je ermee doet

Als je kunt instemmen met de kritiek en de verbeterpunten, maak dan afspraken en bespreek hoe je dat gaat doen en elkaar op dingen kunt aanspreken. Ben je het er niet mee eens, zoek dan samen naar een alternatief of een compromis en maak daar afspraken over.

 

En verder:

  • Niet interpreteren, wel actief luisteren Interpreteer niet direct wat er gezegd wordt, en beschouw het zeker niet als een aanval op je persoon. Luister actief en vraag dóór; wat zegt de ander precies, wat bedoelt hij, wat voelt hij. Hierdoor voelt de ander zich serieus genomen. Je kunt overigens wel laten merken dat het je raakt.
  • Niet verdedigen, wel waarderen Zie negatieve feedback niet meteen als een aanval op jou. Sta open voor positieve feedback, doe niet alsof het niets betekent. Bedenk hoe moeilijk het is om feedback te geven. Iemand heeft toch maar de moeite genomen om die hobbel te nemen. Daar kun je tenminste waardering voor opbrengen, hoe lastig dan ook.
  • Neem ook positieve feedback serieus! Sta open voor complimenten en bagatelliseer die niet. Bedank de ander voor het compliment. Dus nooit meer: ‘ach die jas heb ik al zo lang!’
  • De juiste timing Is dit voor jou het juiste moment om op een open en effectieve manier kritiek te ontvangen? Zo nee, laat dit dan direct weten en geef aan wanneer het wel kan.
  • Vraag om feedback Als je regelmatig wilt weten hoe je ervoor staat, of je prestaties gewaardeerd worden, vraag dan om feedback.

 

Herken je bovenstaande punten? Of heb je aanvullende adviezen? Ik lees ze graag, je kunt je reactie hieronder achterlaten.

Meer lezen? Over persoonlijke ontwikkeling, coaching en alles wat daarmee samenhangt? Laat hier links je gegevens achter. Dan krijg je automatisch bericht wanneer ik een blog heb geschreven of een nieuwsbericht heb geplaatst.

Deel dit bericht gerust, je kunt hiervoor onderstaande buttons gebruiken.

Hartelijke groet, Tessa

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *