Moeilijk gesprek voeren?

Heb je binnenkort een gesprek dat je spannend vindt? Of het nu gaat over een sollicitatiegesprek, een functionerings- of beoordelingsgesprek, of een moeilijk gesprek in de privésfeer, het kan gebeuren dat je er erg tegen op ziet. Misschien heb je het gesprek al vaak in je hoofd gevoerd en het van alle kanten bekeken, maar toch lijk je geen vat te hebben op je onzekerheid. Het liefst had je het gesprek al achter de rug.

Herkenbaar? Ik geef je wat tips hoe je met het onzekere gevoel kunt omgaan.

1. Word je bewust van de verwachtingen die je hebt.

Maak voor jezelf helder welk beeld je onbewust maakt over de situatie, de ander en jezelf. Welke plaatje maak je? Welke gedachten heb je er over? Wat zijn je angsten?

Bijvoorbeeld: Als ik mijn mening zeg, wordt hij boos. Ik ben bang dat ik niet uit mijn woorden kom. Ze vinden dat ik zeur. Ze gaat me kritisch bekijken. Ze gaan me/het niet goed vinden. Ik ga dom overkomen. Ik ben niet capabel, ik kan het niet.

Het zijn deze gedachten, beelden en verwachtingen, de onderdelen van je plaatje, die je onzekerheid en je vervelend gevoel creëren.

 

 2. Is het waar?

Sta even stil: is het waar? Zijn de gevoelens die je hebt, reëel? Kun je nu al weten hoe iemand gaat reageren? Kun je zeker weten hoe iemand over je denkt? Kun je zeker weten hoe jij het gaat doen? Probeer deze vragen objectief, als een buitenstaander te beantwoorden.

Doorgaans weken deze vragen je wat los van een gefixeerd zicht op de zaak.

 

3. Maak en herhaal je succesbeeld

Verander het beeld met de vervelende verwachting. Maak een succesfilmpje in je hoofd. Geef jezelf daarin het gevoel dat je zou willen hebben, laat de anderen reageren zoals je dat graag zou willen. Durf wat te overdrijven.

Als je merkt dat iets niet helemaal klopt voor je, verfijn het dan tot het goed voor je voelt.

Je verandert door het maken van succesfilmpjes je verwachtingen, je (eerder negatieve) beeld, zodat je meer open gaat staan voor positieve wendingen. Eigenlijk maak je ook voor jezelf veel helderder hoe je het graag zou willen. Zo kan je onderbewuste daar ook meer op aansturen.

Voorbeeld van filmpje:

Ik voel me tevreden over mijn voorbereiding van het gesprek. Ik weet waarover ik het heb en voel me sterk in mijn schoenen staan. Mijn zelfvertrouwen is gegroeid. Ik zie dat aan de manier waarop ik sta, mijn zelfverzekerde houding, mijn glimlach. Ik ken mijn waarde. Ik voel me comfortabel in de kleren die ik aan heb. Ik weet dat ik er mag zijn, dat ik er goed uitzie. Ik voel me ontspannen en rustig, ook al weet ik niet hoe het gesprek gaat zijn. Het gesprek verloopt constructief. Ik heb er een positief gevoel bij. Ik zie een tevreden gezicht aan de andere kant van de tafel. Het voelt aan als win-win.

Maak het filmpje concreet en specifiek voor jouw situatie. Herhaal je filmpje een aantal keer voor jezelf.

 

4. Actie

Voer natuurlijk ook de acties uit die je in het filmpje ondersteunen. Bereid je voor, kies kleren uit waar je je goed in voelt en die gepast zijn, schouders naar achter… Succes!

 

Wat helpt jou in de voorbereiding op een moeilijk gesprek? Heb je tips? Laat je reactie achter, ik lees ze graag.

 

Hartelijke groet,

 

Tessa

 

Meer lezen? Over persoonlijke ontwikkeling, coaching en alles wat daarmee samenhangt? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Dan krijg je automatisch bericht wanneer ik weer een blog heb geschreven.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *