omgaan met stress op het werk: 10 tips

Werk geeft veel mensen spanning. De werkdruk is te hoog of juist te laag, je hebt te maken met onzekerheid over je functie of je hebt een conflict op je werk. Allemaal redenen die stress kunnen veroorzaken. In dit artikel ga ik vooral in op stress door een hoge werkdruk.

Wat is stress?
Iedereen heeft wel eens last van stress. We maken het mee in het werk, in het gezin en op vrijwel alle andere vlakken in ons leven. Eigenlijk is stress een mooi mechanisme: op het moment dat er een bedreiging plaatsvindt worden hormonen aangemaakt, die zorgen dat het lichaam klaar is voor een noodreactie. Zij verhogen de bloeddruk, versnellen de hartslag en activeren de spieren: het lichaam is klaar om te vluchten of te vechten. Een zekere hoeveelheid stress kan ook de prestaties en (werk)plezier verhogen. De spanning om aan iets nieuws te beginnen, het binnenhalen van een nieuwe order of de druk om een project op tijd af te krijgen. Allemaal voorbeelden van stress om ons in beweging te zetten zodat we net dat beetje extra doen om de klus te klaren.

Gezonde stress betekent dat de stress of spanning die iemand heeft net die prettige kick geeft en men zich daarna weer kan ontspannen. Bij ongezonde stress is sprake van teveel, te weinig of onaangename spanning. Teveel voortdurende stress zorgt ervoor dat het lichaam niet kan herstellen en het blijft alert en geactiveerd. Het lichaam geeft dan voorrang aan het handhaven van die toestand boven allerlei andere lichaamsfuncties, zoals de spijsvertering en het immuunsysteem. Dit kan allerlei lichamelijke en psychische klachten veroorzaken, zoals hart- en vaatziekten, maag- en darmklachten, infectieziekten, hoofdpijn, slapeloosheid, verstoorde concentratie, gejaagdheid en verminderd geheugen.

Het is wel duidelijk dat teveel stress slecht en ongezond is. Het is dus belangrijk om dit te voorkomen of er iets aan te doen!

10 tips: omgaan met stress op het werk

1. Leer nee zeggen. Delegeer waar nodig en stel je grenzen. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar niemand heeft er iets aan als jij overspannen thuis zit.

2. Relativeer. Is het werk echt zo belangrijk dat je iedere avond moet overwerken? Ben jij echt zo onmisbaar als je denkt? Ben jij echt de enige die dit werk kan doen?

3. Soms is loslaten het beste wat je kunt doen. Probeer niet alle problemen van collega’s op te lossen. Juist door los te laten leer je anderen zelfstandig te worden en hun verantwoordelijkheid te nemen. Vertrouw erop dat collega’s uitstekend in staat zijn hun werk te doen. En zo niet, dan melden ze zich wel.

4. Plan pauzes in. Hoe tegenstrijdig het ook voelt, ga wandelen in de pauze of besteed bewust tijd aan iets anders. Het liefst een korte pauze na iedere anderhalve uur werken. Op deze manier creëer je deadlines voor jezelf, waardoor je nog even iets wilt afmaken voor de pauze. Bovendien kun je na een korte pauze met frisse moed en dus extra effectief weer aan de slag.

5. Zorg voor voldoende ontspanning. Voor een goede nachtrust: Minimaal een uur voor dat je gaat slapen, niet met werk bezig zijn. En het liefst ook geen televisie. Neem af en toe een dag vrij en plan die niet vol met afspraken. Ga iets doen waar jij van ontspant. En zorg voor voldoende lichaamsbeweging! Je hoeft niet meteen te trainen voor de marathon, iedere dag een stuk wandelen is minstens zo effectief tegen stress.

6. Niet alles hoeft even perfect te zijn. Goed is vaak goed genoeg. Sta jezelf toe om fouten te maken. Juist van fouten maken leer je het meest.

7. Maak het bespreekbaar. Weet je leidinggevende wel dat jij ’s nachts wakker ligt van je werk? Grote kans dat hij/zij met je mee wil denken over een oplossing.

8. Veel stress zit in ons hoofd. We maken problemen in ons hoofd vaak groter dan ze daadwerkelijk zijn.  Daardoor besteden we meer tijd en energie aan het zorgen  maken dan aan het daadwerkelijk uitvoeren.

9. En als laatste, doe werk dat bij je past en waar je plezier aan beleeft. We werken tenslotte een heel groot deel van ons leven. Zorg er dus voor dat deze tijd ook een plezierige tijd is.

10. Wat kun je zelf nog bedenken? Wees je bewust waarvan jij ontspant en maak er een gewoonte van dat regelmatig toe te passen

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *