Word jij ook zo moe van al dat moeten?

“Ik moet mijn werk perfect doen en op tijd af hebben.”
“Ik moet mijn opleiding af hebben voor het einde van het jaar.”
“Ik moet nog even stofzuigen, boodschappen doen, langs gaan bij mijn moeder, mijn administratie bijwerken en dan nog even een cadeautje kopen, mijn broek naar de stomerij brengen en ook nog de poes van de buren eten geven.”

Herkenbaar? Moet jij ook altijd zoveel van jezelf?Door al dat moeten ben je druk in je hoofd met lijstjes maken; wat moet je allemaal nog doen en hoe moet je het doen en wanneer moet het af zijn. En ondertussen denk je alweer na over je volgende klus. Hierdoor kun je nooit helemaal ontspannen, want je actielijst is nog niet af.

Het gevolg van al die zelfopgelegde druk is dat je hoofd vol zit, waardoor je het overzicht verliest en je dingen begint te vergeten. En hoewel je streeft naar meer kwaliteit in je werk, merk je juist dat dat minder wordt. Je wilt meer doen, maar de druk verlamt je. Je schuldgevoel en gevoel van ontevredenheid over jezelf wordt groter.
 
Oké, dat is duidelijk. Maar waar het om gaat, is hoe je dit kunt veranderen. 

Heb je je wel eens afgevraagd wat  je echt belangrijk vindt?  Is het heel belangrijk om het perfecte cadeau voor je vriendin uit te zoeken? Moet je altijd ‘ja’ zeggen als iemand je vraagt iets te doen? Ben jij de degene die secretaris van jouw sportvereniging moet worden omdat niemand anders het doet?
Is het belangrijk om altijd maar je werk en je huishouden piekfijn op orde te hebben? Of is aandacht voor jezelf, je gezin, je vrienden en familie misschien veel belangrijker en schiet dat er juist bij in?

Wat wil je wel?
Als je ervoor kiest om niet meer te willen vliegen en rennen en gestrest te voelen, wat wil je dan wel?

Wil je tijd voor je hobby?
Wil je plezier hebben in je werk?
Wil je rust in je hoofd?

Als je weet wat je wel wilt, hoe kun je je nieuwe wensen en doelen bereiken? 
1. Alert zijn en blijven op je wensen
Zodra je voelt dat je jezelf druk gaat opleggen, neem even een pauze en blijf jezelf uitdagen. Moet je dit echt allemaal doen voor een bepaalde tijd? Wil je dit ook echt allemaal doen?

2. Opschrijven wat in je hoofd zit
Maak je hoofd leeg door alles op te schrijven wat jij moet doen van jezelf.
Kijk vervolgens eens naar de lijst. Moet jij dit allemaal zelf doen of kan iemand je helpen? Als je denkt dat je ze van een ander moet doen, vraag dit eerst na! Hoe kun je er de volgende keer voor zorgen dat je alleen die actiepunten op je actielijst zet die bij jouw taken horen?

3. Prioriteiten stellen
Moet je het allemaal vandaag doen of kan het uitgespreid worden over de tijd? Wat is het meest belangrijke en het meest urgente op je lijst? Wat kun je doorschuiven naar de volgende dag, week of maand? Of misschien wel helemaal laten?  Doe alleen dingen voor anderen als je het er zelf mee eens bent, als het goed voelt.

4. Realistische planning
Hoeveel tijd gun je jezelf om een klus te doen? Als je altijd tegen jezelf zegt dat je ‘even’ dit en ‘even’ dat gaat doen, dan is de kans groot dat je van jezelf heel veel klussen in heel weinig tijd moet doen.
Ervaring leert dat klussen vaak meer tijd kosten dan jij zelf in schat. Wat is een realistische planning? Hoeveel tijd kosten al die actiepunten op je actielijst echt?
Gun jezelf die tijd!

Met andere woorden: stop met streng zijn en wordt milder voor jezelf. Realiseer je dat Superman en Superwoman niet bestaan en dat dat ook niet nodig is. Goed is goed genoeg. Het levert je meer ontspanning, rust, voldoening en succes op zowel in je werk als je leven

Tot slot
Wees je bewust van wanneer je het woord ‘moeten’ gebruikt. Voel eens in je lijf wat ‘moeten’ met je doet. Wat gebeurt er met je als je tegen jezelf zegt dat je moet werken of een goede ouder moet zijn? Je hebt ineens het gevoel geen keuze meer te hebben, je blik vernauwt, je ademhaling gaat omhoog en je spieren spannen zich aan. Kortom: de spanning in je lichaam bouwt zich op.

En wat gebeurt er als je ‘moeten’ vervangt door ‘willen’? Dus je wilt werken, je wilt een goede ouder zijn, enzovoorts. Je ontspant weer. Voel je het verschil? Dat komt omdat je ineens weer keuzevrijheid ervaart. Geniet van dit gevoel, je zult het de komende tijd nog veel vaker gaan ervaren!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *