Burnout, wees er op tijd bij

Burnout: het lijkt soms wel een modeverschijnsel. Als je mensen met burnout op de kast wilt jagen, moet je vooral deze stelling innemen. Alsof het een keuze is om opgebrand te raken.Wat is burnout eigenlijk? Mensen met burnout voelen zich totaal uitgeput. De balans tussen draaglast en draagkracht is langdurig uit balans. Het komt vooral voor bij hard werkende mensen met een heel hoog verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionistische neigingen. Steeds weer worden de grenzen verlegd en de symptonen negeerd.

Hoe komt het toch dat tegenwoordig zo veel mensen burnout hebben?
We leven in een  tijd waarin we steeds meer eisen aan onszelf en onze omgeving stellen. We moeten steeds meer presteren in steeds minder tijd, mensen verwachten direct antwoord op hun vragen. We moeten ‘multitasken’, alles tegelijk kunnen. Maar onze hersenen zijn helemaal niet gemaakt om verschillende dingen tegelijk te doen. Dus doen we alles maar half of inefficiënt. Iedere keer als je wordt afgeleid door een piepje op je telefoon, kost het weer tijd en moeite om je te concentreren op de taak waarmee je bezig was.

Beslissingen worden steeds meer gemaakt op basis van ons verstand. We zijn verleerd om naar ons gevoel of onze intuïtie te luisteren. En dus rennen we maar door als alle signalen zeggen dat je moet stoppen.

Het is niet zo gek dat steeds meer mensen uit balans raken en zich uitgeblust gaan voelen.

Ik merk het in mijn privé-omgeving ook: mensen die prikkelbaar zijn, afspraken niet nakomen of altijd moe zijn. Jonge kinderen en/of tijdelijke hoge werkdruk zijn dan het excuus. Ik maak me dan zorgen, want wat ik ook heb zien gebeuren: van de één op andere dag kunnen mensen niets meer. Alleen nog maar zitten. En voor zich uitstaren. Sterke, intelligente, optimistische mensen, die voorheen veel dingen tegelijk deden. Totdat het licht uitging.

Wat zijn de eerste signalen van Burnout?

  • Concentratieproblemen: Het kost je steeds meer moeite om je te concentreren en je kan minder onthouden;
  • Steeds vergeetachtiger: Het is steeds meer noodzakelijk om aantekeningen te maken;
  • Steeds emotioneler: Je wordt (te) snel of (te) heftig ontroerd, driftig, blij of teleurgesteld. Je hebt stemmingsschommelingen;
  • Besluiteloosheid: Het wordt moeilijk om hoofd- van bijzaken te onderscheiden; je hebt moeite met prioriteiten stellen;
  • Slaapproblemen: Je hebt moeite om in- of door te slapen, je slaapt onrustig of licht en/of je wordt regelmatig wakker;
  • Meer fouten maken dan anders: Je hebt meer uur werk nodig om je werk af te krijgen en de kans op fouten wordt groter;
  • Lusteloosheid: Het kost je steeds meer moeite om jezelf tot handelen aan te zetten. Je hebt geen zin en energie meer om ‘s morgens naar het werk te gaan. Ook rusteloosheid komt voor;
  • Cynisme: Je bent onverschillig en zet je af tegen je werk en/of je privé-situatie;
  • Toenemende onzekerheid: Je weet niet meer wat je te doen staat, ook parate kennis lijkt af te nemen;
  • Toenemende gevoelens van minderwaardigheid: Je hebt het gevoel dat je niets meer goed kunt doen;
  • Sexuele problemen: Je hebt verminderd libido, geen zin meer in sex.

Ik wil niet dat iedereen die zich herkent in bovenstaande signalen, zich acuut zorgen gaat maken. Ik vraag je alleen alert te zijn en goed voor jezelf te zorgen. Als het niet lukt om zelf een verandering te bewerkstelligen, ga dan naar je huisarts en/of schakel een (gespecialiseerde) coach in. Als je denkt dat je een burnout hebt, wacht dan niet met hulp zoeken, dit kun je niet alleen.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Een positieve stressreactie neemt af zodra het gevaar is geweken of de prestatie achter de rug is. (Als dat niet het geval is, heeft stress negatieve gevolgen). […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *