Dealen met stresssituaties

Dit artikel is geschreven voor stresssituaties op je werk. Maar je kunt het natuurlijk prima vertalen naar je privé-leven.

Allereerst: Als er op je werk een stresssituatie ontstaat, is het beter om eerst te ontspannen en afstand te nemen voordat je reageert. Dit voorkomt dat je impulsief handelt, wat de situatie alleen maar erger kan maken. Ga even naar het toilet, maak een wandelingetje of doe een aantal ontspanningsoefeningen.

1 Organiseer de boel
Als je het overzicht over je werkzaamheden dreigt te verliezen, maak dan tijd vrij om je bureau op te ruimen. Maak een to-do lijst met zaken die prioriteit hebben en maak een planning van je werkzaamheden. Zorg ervoor dat de to-do lijst overzichtelijk is, dat het geen eindeloze lijst met taken is waar je bij voorbaat het overzicht al verliest. Houd er in je planning rekening mee dat werkzaamheden altijd meer tijd in beslag nemen dan je vantevoren bedenkt.
Als je hier mee bezig bent, neem dan even geen telefoon op en ga niet je e-mail checken. Richt je aandacht helemaal op het herordenen van je werk.
Het is moeilijk om hier tijd voor vrij te maken, juist als je het druk hebt. Maar deze korte investering in tijd levert je veel op.

2 Relativeren
Sommige situaties zijn minder erg dan je denkt of voelt. Bijvoorbeeld: Stel dat je leidinggevende je kantoor inloopt en geen gedag zegt. Je kunt hierbij de ergste scenario’s bedenken, maar het kan ook zijn dat hij/zij een bespreking voorbereidt en daar in gedachten bij is. Denk dus eerst na voordat je conclusies trekt en probeer de situatie objectief te bekijken.

3 Breng focus aan
Doe één ding tegelijk. En als er problemen zijn die je op dat moment niet kunt oplossen, richt je dan op zaken waar je wel wat aan kunt doen. Schakel zaken die je afleiden zoveel mogelijk uit. Binnenkomende mails, telefoontjes en collega’s met vragen gaan ten koste van je concentratie en je werk. Na een telefoontje of mail duurt het vrij lang voordat je weer helemaal op gang bent. Zet de mail daarom gedurende een groot deel van de dag uit en kies bijvoorbeeld twee momenten per dag waarop je je mail afhandelt.

4 Maak zaken bespreekbaar 
Laat conflicten of storende zaken niet te hoog oplopen. Bespreek deze situaties met je collega’s of leidinggevende en probeer om samen een oplossing te vinden. Krop je gevoelens vooral niet te lang op, hierdoor kunnen zaken alleen maar uit de hand lopen.

5 Onderschat jezelf niet
Bij moeilijke klussen hebben veel mensen de neiging om het vertrouwen in zichzelf te verliezen. Vergelijk jezelf niet met anderen en denk niet dat je iets niet kunt. Je bent niet voor niks op deze functie aangenomen. Probeer het, kijk hoever je komt en weet dat er altijd collega’s zijn die je willen en kunnen helpen.

6 Grenzen stellen
Het is niet altijd gemakkelijk, maar wel noodzakelijk: zeg vaker nee. Dit hoeft niet gepaard te gaan met een reden en gebruik zeker geen excuus. Vaker nee zeggen vermindert niet alleen de werkdruk, maar verhoogt ook het respect naar jou toe. Het is een van de vaardigheden die je kunt ontwikkelen om beter bestand te zijn tegen stress, zowel op het werk als thuis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *