Langer leven? Zorg dat je genoeg stress hebt.

In eerdere artikelen schreef ik over de negatieve gevolgen van stress en hoe je hier mee om kunt gaan.  Maar stress heeft ook zijn voordelen. Sterker nog: weten dat stress voordelen heeft, vermindert je overlijdenskans aanzienlijk. En dat op zich is weer een groot voordeel…

Onderzoek naar beleving van stress
Ik zal dit toelichten: In 2012 is in de Verenigde Staten (University of Wisconsin) onderzoek gedaan naar gedachten over stress. Aan 30.000 mensen werden de volgende vragen gesteld:
1.       Hoeveel stress heb je het afgelopen jaar gehad?
2.       Geloof je dat stress slecht is voor je gezondheid?

De uitkomst? Mensen die veel stress hadden én geloofden dat dit slecht voor je is, hadden 43% meer kans om te overlijden dan gemiddeld.
En nu komt het: Mensen met veel stress die NIET geloofden dat stress slecht voor je is, hadden geen hoger risico dan gemiddeld om te overlijden. Het risico was zelfs lager dan mensen die weinig stress hadden ervaren!

Stress is onvermijdelijk. Dus laten we het dan maar gaan zien als iets waar we ook ons voordeel uit kunnen halen. Wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam als je stress ervaart?

Lichamelijke reactie op stress
Stress is oorspronkelijk bedoeld om ons te wijzen op gevaar. Als je een bedreiging waarneemt (of het nou echt  is of ingebeeld), geeft je zenuwstelsel spanningshormonen vrij, zoals adrenaline en cortisol. Je lichaam wekt deze hormonen op in geval van nood, als natuurlijke reactie om zichzelf te beschermen.
Je adem versnelt, je spieren spanning zich aan, je hart gaat sneller slaan, je bloeddruk verhoogt en je zintuigen worden scherper. Hierdoor heb je meer uithoudingsvermogen en kracht. Ook je reactievermogen en focus nemen toe. Eigenlijk maakt je lichaam zich klaar om te kunnen vluchten voor gevaar of juist in de aanval te kunnen gaan.

Voordelen van stress
Deze lichamelijke reactie is een prachtig antwoord van het lichaam op stress, bedoeld om je te beschermen.

  • Als dit werkt zoals het hoort te werken, helpt het je gefocust en energiek te zijn. In noodsituaties bijvoorbeeld, kan deze reactie je leven redden. Het geeft je immers extra kracht, een betere reactiesnelheid en uithoudingsvermogen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld net op tijd op de rem trappen om een ongeluk te voorkomen.
  • Ook helpt deze reactie je beter te kunnen concentreren op momenten dat het moet, of om een sportieve topprestatie te leveren. Veel mensen hebben de stress van een deadline nodig om extra goed te kunnen functioneren.
  • Een ander voordeel van stress kan zijn dat je voorpret krijgt. Bijvoorbeeld bij de spanning die je voelt als je je voorbereidt op een feestje of je vakantie. Dan is stress een prettige stimulerende prikkel.
  • Er zijn zelfs positieve lichamelijke eigenschappen van stress. Zo schijnt positieve stress je immuunsysteem te verbeteren , je hart te versterken en je lichaam te beschermen tegen infecties.  Er is een studie geweest waarin de proefpersonen met gemiddelde stress beter bleken te genezen na een operatie dan mensen met heel veel of juist heel weinig stress.
  • En tenslotte: positieve stress helpt je lichaam wennen aan stress: je kunt sterker en gezonder uit stressvolle gebeurtenissen komen.

Een positieve stressreactie neemt af zodra het gevaar is geweken of de prestatie achter de rug is. (Als dat niet het geval is, heeft stress negatieve gevolgen).

Tot zover de theorie, hoe kun je negatieve stress nou omzetten in positieve?
1. Het helpt al enorm als je je bewust bent dat je de stressgevoelens niet voor niets hebt. En dat ze in je voordeel kunnen werken. Als je je verzet tegen stress, versterken deze gevoelens elkaar alleen maar en werk je jezelf tegen. Dus als je merkt dat je ergens heel erg zenuwachtig voor bent: accepteer deze gevoelens en weet dat je ze niet voor niets hebt.
2. Zorg dat je je lichamelijke stressreactie terugbrengt tot een acceptabel niveau. Bijvoorbeeld: als je merkt dat je ademhaling zo snel gaat dat je ervan gaat hijgen, doe ontspanningsoefeningen. Je blijft dan wel het voordeel van concentratie houden, maar hebt ook het gevoel dat je in control bent, dat je lichaam geen loopje met je neemt.
3. Als je in een situatie bent waarvan je stress krijgt, bijvoorbeeld omdat je je ergert, bedenk dan of je de situatie kunt omzetten in iets positiefs. Bijvoorbeeld: vrijwel iedereen ergert zich aan de file. Gebruik die tijd om bij te praten met vrienden, om een luistercursus te volgen of een interessant programma te luisteren.
4. Voel je geen slachtoffer van de stresssituatie, maar weet dat je een keuze hebt. Meestal lukt dat beter als je afstand neemt. Wat zou jij een ander in dezelfde situatie adviseren?

En tenslotte: uit een ander Amerikaans onderzoek is gebleken dat het helpt om regelmatig over de voordelen van stress te lezen. Op die manier gaat je onderbewuste in de voordelen geloven en gaat je lichaam voor zichzelf werken. Dus lees dit artikel gerust nog een paar keer door :-).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *