Zijn jouw werk en privé in balans?

We hebben allemaal wel eens een periode waarin we het drukker hebben dan normaal. Een belangrijk project, een zieke collega, naderende deadlines. Maar als je altijd als laatste van je werk weggaat, ieder weekend zit te werken of merkt dat je thuis niet te genieten bent en geen tijd meer neemt voor leuke dingen, dan lijkt de balans tussen werk en privé flink verstoord.

De scheidslijn tussen werken en privé leven is veel dunner dan voorheen. Tegenwoordig zijn we altijd bereikbaar en wordt verwacht dat een e-mail direct wordt beantwoord. Ook ‘s avonds. En dus is het extra belangrijk dat je zelf je grens hierin trekt. Als jij niet aangeeft waar je grenzen liggen, dan denken je collega’s en leidinggevende waarschijnlijk dat het goed met je gaat.

Veel werken zorgt niet voor meer productiviteit. Onze hersenen hebben rust en ontspanning nodig om te herstellen van stress. En daar is meer voor nodig dan een nacht goed slapen. Als je regelmatig pauze neemt, zul je merken dat je effectiever kunt werken. Dat je veel meer werk op een dag kunt verzetten. En dat je bovendien ’s avonds minder uitgeblust thuis komt!

Heb je behoefte aan meer balans tussen je werk en thuis? Neem deze tips dan eens door:

1. Zet je telefoon uit of laat hem thuis als je uit gaat. Leg je laptop weg. Dat klinkt voor de hand liggend, maar er zijn maar weinig mensen die het doen. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan en het zal voor sommigen even wennen zijn. Maar de wereld draait echt wel door zonder jouw digitale aanwezigheid. En als mensen wellicht gewend zijn dat je altijd  bereikbaar bent, dan kunnen ze er ook aan wennen dat je dat niet bent.
Vind je dit te rigoureus, zet dan de meldingen van email, whats app, social media en andere apps uit. Leg je telefoon uit het zicht, zodat je het alleen merkt als je wordt gebeld. Dat is al veel rustiger.

2. Geef je grenzen aan. Laat je collega’s en leidinggevende weten dat je ’s avonds geen mail meer beantwoordt, of maak afspraken hierover. Steeds meer mensen erkennen en herkennen de stress die ze krijgen van het doorlopend bereikbaar zijn. Je collega’s zullen alleen maar blij zijn dat je dit bespreekbaar maakt.
Vertel je leidinggevende dat je het (te) druk hebt en overleg hoe jullie (samen, dus niet jij alleen!) hier de komende tijd mee om kunnen gaan.

3. Neem regelmatig pauze van je werk. Sla nooit je lunchpauze over! Ga bij voorkeur naar buiten, even wandelen. De combinatie van frisse buitenlucht en bewegen wonderen voor je lichaam. En tussendoor is het goed om regelmatig even van je computer weg te lopen. Een kort kletspraatje met collega’s leidt je aandacht af van je werk. Na een pauze kun je weer met frisse moed aan het werk.

4. Plan in je vrije tijd ruimte voor jezelf in. Of juist voor familie of vrienden die je al veel te lang niet hebt gezien. Het weekend is er niet voor niets, gebruik dit om dingen te doen waarvan je ontspant. Plan leuke activiteiten ruim vooruit en schrijf ze op in je agenda, zodat er niets tussen kan komen.

5. Doe minder dingen die ogenschijnlijk relaxed zijn, maar die geen energie opleveren. We verspillen allemaal veel tijd aan zappen op televisie, social media, internet, enzovoort. Wees je eens bewust van wat je aan het doen bent. Stop eens met shoppen op internet, zappen of spelletjes op je telefoon en besteed tijd aan de dingen die echt belangrijk of leuk zijn. Je gaat snel genoeg merken dat dit veel meer rust en voldoening geeft. Rust die je zo hard nodig hebt tussen al dat werken door.

6. Omring je met dingen of mensen waar je energie van krijgt. Je vrije tijd is spaarzaam, dan kun je er maar beter zuinig op zijn. Mensen die roddelen, klagen of negatief zijn, vreten energie. Vermijd ze.

7. Heb je na een lange werkdag thuis ook nog veel te doen? Besteed zoveel mogelijk uit. Strijken, klussen, boodschappen, je hoeft het niet zelf te doen. Sommigen dingen kosten wel wat, maar jouw rust in je hoofd en in je lijf is ook veel waard! Wellicht is het mogelijk om pakketjes op je werk te laten bezorgen, zodat je daar niet thuis voor hoeft te blijven. En kun je afspraken maken over het ophalen van kinderen bij de kinderopvang, zodat je met minder stress van je werk weg rent. Denk er maar eens over na, wat kun jij allemaal anders regelen /uitbesteden?

8. Plan iedere dag tijd voor jezelf. Begin eens met 5 minuten. Even een tijdschrift doorbladeren, een rondje lopen of gedachteloos naar buiten staren. Even ontspannen.

Tenslotte een nuancering: ik vraag je niet om nooit meer thuis te werken. Als het je rust geeft om ’s avonds nog even die presentatie door te kijken voor de volgende dag: doen! Als jij het fijn vindt om op zaterdagochtend vroeg achterstallige mail weg te werken: vooral doen! Het gaat er om dat je voor jezelf de juiste balans vindt. Waar jij je prettig bij voelt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *