Nieuwe gewoontes volhouden

De bladen staan er vol van: goede voornemens. Het lijkt wel of iedereen er aan doet. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die hun goede voornemens volhouden. Er zijn zelfs mensen die er om die reden niet eens meer aan beginnen.
Waarom is het zo moeilijk om goede voornemens vol te houden? Waarom is het sowieso moeilijk om gewoontes te veranderen? Op zich is het prima dat we bepaalde gewoontes hebben. Sterker nog, vaak is het is heel handig om  handelingen op de automatische piloot te doen. Het zou nogal wat energie kosten als je iedere keer weer moest nadenken over hoe je je veters strikt, naar je werk rijdt of je computer aanzet. Gewoontes worden pas onhandig op het moment dat ze je stress geven. Omdat het bijvoorbeeld meer energie kost dan het oplevert. Of omdat ze op een andere manier niet goed voor je zijn, bijvoorbeeld slecht voor je gezondheid.

Als je mensen vraagt waarom het zo lastig is om gewoontes te veranderen, dan zeggen ze dat ze niet eens nadenken over de gewoonte, dat het automatisch gebeurt. En dat klopt. Als je dingen regelmatig zegt of doet, vormen je hersenen een verbinding tussen verschillende gedeelten. Hoe vaker je iets zegt of doet, hoe dikker deze verbinding wordt. Je zou kunnen zeggen dat het een snelweg wordt, waar deze gewoontes heel gemakkelijk en snel overheen razen. Als je een nieuwe gewoonte wilt aanleren, moeten je hersenen een nieuwe verbinding aanmaken. Met andere woorden: in plaats van een snelweg, moet je over een bospad. Hoe vaker je over dat bospad gaat, hoe gladder en dus gemakkelijker het wordt, totdat dat bospad een nieuwe snelweg is geworden.

Hoe kun je beginnen met het veranderen van een gewoonte?
Als je een bepaalde gewoonte al jarenlang hebt, dan kun je niet verwachten dat je dit zonder moeite kunt veranderen. De enige oplossing is veel te oefenen en blijven doorzetten.
Vergelijk het met het lopen van een marathon. Na één keer trainen loop je niet meteen een marathon uit. In het begin is iedere kilometer zwaar. Op een gegeven moment bereik je een kritisch punt, waarop je merkt dat je training vruchten gaat afwerpen. Je gaat gemakkelijker lopen en geniet van nieuwe uitdagingen. Je hoeft niet meer heel veel moeite te doen voor extra kilometers.

En dan… echt veranderen! Als je de volgende stappen volgt, wordt het een stuk gemakkelijker.

1. Houd je doel klein en overzichtelijk. 
Leg de lat niet te hoog en verdeel je einddoel desnoods in kleinere doelen. Is je einddoel 20 kilo gewicht verliezen? Begin dan met 5 kilo.

2. Maak je doel concreet.
‘In 2014 ga ik succesvol worden’ klinkt prachtig, maar is niet  meetbaar. Hoe weet je aan het einde van het jaar of je je doel hebt behaald? ‘In 2014 maak ik promotie naar een leidinggevende functie’ is concreter.

3. Wees lief voor jezelf
Je kunt iets nog niet – je gaat het leren! Natuurlijk ga je af en toe een misstap maken. Toch een keer te lang overwerken, niet genoeg van je afbijten, toch een sigaret opsteken. Word niet boos op jezelf, maar pak de draad gewoon weer op. Schuldgevoelens brengen je nergens. Geef af en toe ook bewust toe aan een ‘zwak moment’. Als je je hebt voorgenomen om in gezelschappen meer op de voorgrond te treden, mag je best af en toe even de deur uit glippen om even te ontspannen.

4. Bereid je voor
Wil je iets veranderen op communicatief gebied, zoals het stellen van grenzen, of meer extravert gedrag vertonen, verwacht dan niet van jezelf dat je ter plekke dat gedrag kunt improviseren. Denk van te voren na over gespreksonderwerpen en bedenk vragen die je kunt stellen of antwoorden die je kunt geven.

5.  Maak gebruik van ‘sociale controle’
Vertel mensen in je omgeving over je voornemen. Dit kan helpen als stok achter de deur. Je wilt deze mensen toch niet vertellen dat het je (weer) niet is gelukt? Bovendien kunnnen ze je steunen als je een moeilijk moment hebt.

6. Bereid je voor op stressmomenten 
Bedenkt wat jouw moeilijke momenten zijn en probeer daar op te anticiperen. Heb je snoepbehoefte om 17 uur? Ga de deur uit of zorg voor gezonde snacks in huis. Ga je snauwen tegen je collega’s als je stress hebt? Probeer te achterhalen wat vaak een aanleiding is, zodat je het voelt aankomen en je er op kunt anticiperen.

7. Vier ieder succes!
Is het je voor het eerst gelukt om je mening te geven tijdens een vergadering? Heb je een deel van je doel behaald? Wees trots op jezelf! En beloon jezelf. Met een cadeautje of ga iets leuks doen. Geef je zelf een schouderklopje!

Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *