Ontspannen op je werkplek

 Snelle en eenvoudige ontspanningsoefeningen voor op je werk

Heb je een lange werkdag, is het eind nog niet in zicht en zitten je schouders nu al vast? Of zijn je ogen moe, maar wil je dat stuk toch nog even afschrijven?
Het helpt je om heel even je focus te veranderen. Even aandacht voor jezelf, even ontspannen en je kunt daarna weer met frisse moed verder. Door te ontspannen, kan je lichaam zich herstellen van de reactie op stress. Deze oefeningen helpen je lichamelijke klachten te voorkomen.

Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Onderstaande oefeningen kunnen gewoon op de werkplek worden gedaan en kosten niet veel tijd of moeite.

Schouders
We hebben allemaal wel eens last van vastzittende schouders. Als je dit voelt, dan heb je al te lang (in een verkeerde houding) achter je pc gezeten. Deze oefening helpt je je schouders en nek te ontspannen:
– Zet je voeten plat op de grond en leg je handen op je schoot of laat ze langs je lichaam hangen. Ontspan je hele lichaam zo veel mogelijk.
– Rek je nek heel rustig zo ver mogelijk naar links en weer terug. Doe dit een paar keer. Herhaal dit met rechts. Het is belangrijk om dit heel rustig te doen en niets te forceren.
– Vervolgens knik je zo ver mogelijk naar voren, een paar keer. En tenslotte naar achteren. Ook dit doe je heel rustig.
– Je schouders trek je zo hoog mogelijk op. Dit hou je even vast en dan laat je ze rustig weer naar beneden zakken (laat ze niet ‘vallen’). Let er op dat je je schouders echt ontspant. Herhaal dit een paar keer.

Hele lichaam – ademhaling
Een oefening die je op verschillende momenten van de dag kunt doen, is je aandacht op je ademhaling te richten. Leg je handen op je buik en adem diep in. Door dieper in te ademen, laat je spanning los. Voel hoe je buik zich vult met lucht. Hou je adem even vast en blaas rustig uit. Herhaal dit een aantal keer, totdat je voelt dat je meer ontspannen bent.

Ogen
Je ogen ontspannen? Kan dat dan? Ja zeker! Als je veel achter een beeldscherm zit, worden je ogen moe. Het helpt je om regelmatig van je scherm weg te kijken, bijvoorbeeld door even lekker naar buiten staren.
Nog beter is om in de verte te kijken en je ogen langzaam van links naar rechts en weer terug te bewegen, of ze rondjes te laten draaien. Ook deze oefening herhaal je een paar keer voor het optimale effect.

Handen
Je bent je er vaak niet van bewust, maar je handen zijn de hele dag hard aan het werk, zeker als je veel typt. Schud je handen af en toe lekker los en span je handspieren goed aan, waarna je ze weer ontspant. Een stressballetje of iets anders waarin je kunt knijpen, kan hierbij goed helpen. Wat ook heerlijk is voor je handen: masseer ze even. De massage zorgt voor een geweldige ontspanning die doortrekt in je hele lichaam.

Hele lichaam – wandelen
Neem regelmatig pauze! Plan iedere anderhalf uur een korte pauze in, ook als je het druk hebt. Na een pauze kun je met frisse moed en dus extra effectief weer aan de slag. Ga bij voorkeur even naar buiten. Onze hersenen hebben af en toe frisse lucht nodig en de beweging helpt je lichaam zich te ontspannen. Een korte pauze kan ook bestaan uit een rondje koffie voor je collega’s halen of even een kletspraatje met een collega. Even weg van je werkplek en een ander gespreksonderwerp helpen te ontspannen.

Hele lichaam – spieren aan- en ontspannen
Zet je voeten plat op de grond (doe je hakken uit) en leg je handen op je schoot of laat ze langs je lichaam hangen. Je gaat je hele lichaam ontspannen. Doe dit in stapjes. Span je spieren aan en ontspan ze daarna. Begin met je voeten, dan langzaam naar boven. Je kuiten, je bovenbenen, je billen, je buik, je schouders en armen, je nek en tot slot je gezichtspieren. Het is belangrijk om tijdens deze oefening op je ademhaling te blijven letten. Adem rustig, door je buik.

Hele lichaam – visualisatie
Een visualisatie is iets waar veel mensen aan moeten wennen. Het is een zeer krachtig middel om je te ontspannen, maar heeft wel wat oefening nodig. Het kan zijn dat het de eerste keer niet zo goed lukt. Geen nood, het gaat iedere keer een beetje beter.
Ga lekker ontspannen zitten en sluit je ogen. Adem een paar keer in en uit en voel hoe de spanning uit je lichaam weg glijdt.
Stel je voor dat je op een plek bent waar je je lekker voelt. Waar zou dat zijn? Hoe ziet deze plek eruit? Wat hoor je? Wat ruik je? Hoe voel je je? En wat voel je? Zand onder je voeten? De wind door je haren? Probeer zo gedetailleerd waar te nemen. Vul het verhaal in zoals je dat zelf wilt.
Als je lekker hebt genoten en klaar bent, bereid je je hier rustig op voor, voordat je je ogen opent. Het is soms heerlijk om gewoon even weg te dromen. Door de visualisatie zo gedetailleerd mogelijk te maken, kan deze ontspanningsoefening echt goed voor je werken.

Ik ben benieuwd naar jouw tips. Laat je ze hier onder achter?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *