Stress en voeding

Vaak denken we bij de oorzaak van stress aan onrust of een hoge werkdruk. Maar wist je dat slechte eetgewoonten, alcohol, ziekte, cafeïne, luchtvervuiling, roken, intensief sporten en gewoon het verouderingsproces ook stress in je lichaam veroorzaken? Als je een goede weerstand hebt, kan je lichaam prima herstellen, mits je goed voor jezelf zorgt. Dus gezond eten, voldoende beweging en je lichaam genoeg rust geven om te herstellen. Als je niet helemaal gezond bent of langdurig aan stress blootstaat, dan is je lichaam echter niet voldoende in staat om uit zichzelf te herstellen van stress.Gelukkig kun je je lichaam en geest een handje helpen de stress te verminderen. Sporten (niet te intensief, dat belast je lichaam juist meer), ontspanningsoefeningen, een andere mindset en massage zijn bekende voorbeelden van dingen die je kunt doen als je stress ervaart. Minder bekend is dat ook onze voeding een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verlagen van stress.

Om te beginnen zijn er een aantal voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden: suikers, zoetstoffen, drop, cafeïne, alcohol en bewerkt fabrieksvoedsel. Ook zware maaltijden kun je beter laten staan. Eet vooral verse, natuurlijke producten in lichte maaltijden.

En wat zijn juist wel goede voedingsstoffen?
Hieronder een overzicht  van voedingsstoffen die je in tijden van stress (maar ook ter voorkoming van stress) vaker op het menu kunt zetten.

Vitamine C
Uit veel onderzoeken is gebleken dat vitamine C leidt tot afname van stressreacties in je lichaam. Bovendien is vitamine C een belangrijke antioxidant, die ervoor zorgt dat je algehele weerstand toeneemt. Daarnaast versterkt vitamine C de opname van overige vitamines en mineralen in je lichaam. Vitamine C zit vooral in verse groente en fruit, zoals broccoli, paprika, citrusfruit, kiwi, lychee, paprika en aardbeien.

Vitamine E
Deze vitamine is een belangrijk anti-oxidant en is belangrijk voor de weerstand. Vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in granen, noten, zaden, groenten en fruit.

Magnesium
Magnesium is onmisbaar en zorgt onder meer voor de energievoorziening van ons lichaam. Het wordt ook wel ‘het kalmeringsmiddel van de natuur’ of ‘anti-stress-mineraal’ genoemd. Het werkt kalmerend en ontspant de spieren. Bijna alle voeding bevat magnesium, maar cacao, schelpdieren, sojabonen en noten hebben de hoogste hoeveelheden. Ook groene groenten, ongepelde granen en noten zijn rijk aan magnesium.

Zink
Zink is goed voor de weerstand en komt vooral voor in vlees, vis, haring, volkorenbrood, peulvruchten en rijst.

Selenium
Selenium is een belangrijke anti-oxidant en zit in bijna al ons eten.

Omega 3-vetzuren
Indien je lichaam last heeft van stress, gaat je weerstand omlaag en wordt de kans op ontstekingen in je lichaam verhoogd. Omega 3-vetzuren werken onder meer ontstekingsremmend en bevorderen het immuunsysteem. Bovendien verminderen omega 3-vetzuren het risico op hart- en vaatproblemen.

Een paar voorbeelden van voedingsmiddelen die heel goed zijn bij stress:

Chocola
Chocola werkt geweldig goed tegen stress! Het verlaagt de bloeddruk en bevat veel antioxidanten. Cacao bevat veel gezonde stoffen, zoals tryptofaan, magnesium en flavonoïden. Flavonoïden zijn beschermende stoffen die ook in onder andere groenten, fruit, granen en noten zitten.
Als je chocola eet, kies dan wel voor de pure variant, omdat hier het meeste cacao in zit en omdat de grote hoeveelheden vet en suiker in melkchocolade de positieve effecten van cacao teniet doen.

Thee
Thee bevat veel ingrediënten die een gunstige invloed hebben op stressreacties. Vooral zwarte en groene thee helpen om het niveau van cortisol (stresshormoon) te laten dalen.

Noten
Net als in chocola, zit in noten, zaden en volkorenproducten veel magnesium.

Vette vis
Vette vis, zoals zalm, haring, tonijn of makreel, bevalt omega-3 vetzuren die heel goed zijn voor de gezondheid en stressverlagend werken. Het verdient de voorkeur om minimaal twee maal per week vette vis te eten.

Bananen
Bananen bevatten tryptofaan, wat je lichaam helpt bij de aanmaak van serotonine, waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Overigens zorgt vooral een koolhydraatrijke voeding voor een goede opname van tryptofaan, terwijl een eiwitrijke maaltijd de opname vermindert.

Het gebruik van voedingssupplementen
Voedingssupplementen zijn altijd een goede aanvulling op gezond eten, maar bij stress adviseer ik om extra vitamine C, omega 3-visolie en een goede multi-vitamine in te nemen. Laat je hier over goed adviseren en kies voor een goed merk. Om een voorbeeld te geven: sommige merken verkopen bruistabletten. De zuurstof die hierdoor bij de tabletten komt, doet de vitamine C echter volledig teniet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *