Tips om piekeren te verminderen

Je draait rondjes in je hoofd en komt steeds weer uit bij hetzelfde punt. Het houdt je uit je slaap en je wordt er chagrijnig van. Tijd om te stoppen met dat eindeloze gepieker.
Piekeren is slecht voor je gezondheid, zo blijkt uit onderzoek van psycholoog Bart Verkuil. Dit komt omdat je lichaam geen onderscheid maakt tussen een echt stressvolle gebeurtenis en het denken aan een stressvolle gebeurtenis. Door te piekeren over stressvolle zaken, reageert je lichaam dus alsof de gebeurtenis echt plaatsvindt. Je stress-systeem blijft aan, wat op den duur tot lichamelijke problemen kan leiden zoals rug- hoofd- en buikpijn. Gelukkig is piekeren goed aan te pakken. Hoe? Dat lees je hier.
Antipiekertip 1: Geef jezelf een half uur piekertijd
Als je dagen en nachten aan het malen bent, is het zaak om weer controle over je gedachten te krijgen. Geef je brein toestemming om één keer per dag maximaal een half uurtje te mogen piekeren. Ga dus niet ongestructureerd de hele dag door tobben over een probleem. Maar focus het gepieker en probeer in dat half uur op zoek te gaan naar een oplossing.
Antipiekertip 2: Schrijf je gepieker op
Door te veel over problemen te malen, kun je conclusies trekken die niet op juiste informatie berusten. Om je bewust te worden van rare gedachtekronkels, helpt het om je gepeins letterlijk op te schrijven. Hierdoor word je geconfronteerd met hiaten die je zelf hebt ingevuld en waar je uit de bocht bent gevlogen met je gedachten. Ook helpt het om het probleem zo concreet mogelijk op papier te zetten. Zet vervolgens alle oplossingen erbij en probeer ook op nieuwe oplossingen te komen. Hiermee neem je de tijd om concreet te kijken naar een probleem en mogelijke oplossingen, zonder te verzanden in irrationele gedachten.
Antipiekertip 3: Zoek afleiding
Tobben doe je meestal als je in een negatieve stemming bent. Hierdoor belandt je in een spiraal van negatieve gedachten die je niet dichter bij de waarheid of een oplossing brengen. Je kunt beter even afleiding zoeken, door bijvoorbeeld te sporten. Uit onderzoek is gebleken dat piekeraars al na 8 minuten afleiding, zich minder negatief voelden en dat de spiraal van piekeren was doorbroken. 

Antipiekertip 4: Luister naar je intuïtie
Veel mensen piekeren omdat ze dingen niet willen aanvaarden zoals ze zijn. Je bent bijvoorbeeld niet gelukkig met je baan of met je gewicht. Of je wilt niet toegeven dat je relatie over is. Hierdoor ga je constant de situatie rationaliseren, terwijl dat stemmetje in je achterhoofd precies weet hoe de vork in de steel zit. Alleen betekent dit dat je knopen moet doorhakken of dat je moet toegeven dat er iets mis is in je leven, wat je liever niet doet.

 

Antipiekertip 5: Leer te aanvaarden
Waarom lukte het niet om zwanger te worden? Waarom kreeg ik die droombaan niet en zij wel? Over het verleden valt eindeloos te tobben. Je kunt bedenken hoe oneerlijk het leven is en hoe anders jouw situatie zou moeten zijn. Maar aan het verleden kun je niets meer veranderen. Het is de kunst om het leven te aanvaarden zoals het is. Leren mediteren kan je hierbij helpen. Denk ook eens aan waar je een half jaar geleden over zat te piekeren en of die gebeurtenis al dat getob wel waard was.

 

Antipiekertip 6: Praat met kritische mensen in je omgeving
Als je met een probleem zit, heb je weinig aan mensen die met alles wat je zegt meegaan. Die enorm met je medeleven, maar nooit eens een kritische vraag stellen. Zo blijf je in cirkeltjes redeneren. Praat met vrienden die je helpen je gedachten te ordenen. Of schakel een coach in.

(bron: www.leontien.nl)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *