Hoe je komende zomer kunt terugkijken op een succesvol jaar

Vaak gebruiken we de zomervakantie als moment om even stil te staan bij onszelf en plannen te maken. Heb je ook nagedacht over wat je allemaal nog zou willen doen, bereiken of veranderen? Vaak neem je je in die ontspannen situatie van alles voor, maar blijft het helaas bij voornemens. Eenmaal thuis verval je in de waan van alledag en is het best moeilijk om je voornemens uit te voeren. Bovendien is het best spannend om daadwerkelijk stappen te gaan zetten, om actie te ondernemen. En dus blijft alles bij het oude. Is dat wat je wilt? Natuurlijk is het spannend om dingen te veranderen. Maar vergeet niet: ‘Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg’.

Hoe zorg je ervoor dat je het dit jaar daadwerkelijk anders gaat aanpakken? Eigenlijk heel simpel: neem pen en papier en een paar uur de tijd om de volgende stappen uit te werken. Je zult zien dat dit helpt je dromen om te zetten in acties, om zo resultaat te bereiken.

Stap 1: wat wil je veranderen
Om straks in actie te komen, moet je eerst voor je zelf duidelijk hebben wat je wilt veranderen. Wil je iets veranderen in je carrière? Een nieuwe baan wellicht? Of een opleiding volgen?
En ben je tevreden over je privé leven? Sport je genoeg? Besteed je voldoende tijd aan vrienden en familie? En aan hobby’s?
Zijn er nog andere levensgebieden waar je iets aan wilt veranderen? Je kunt hierbij denken aan je gezondheid, je financiële situatie of misschien wil je wel een wereldreis maken, vrijwilligerswerk gaan doen

Stap 2: bepaal je doelen en het gewenste resultaat
Per veranderwens stel je een doel en maak je deze zo concreet mogelijk. Je bepaalt dus ook een tijdslimiet en het resultaat. Het resultaat is iets dat je moet behalen om je doel te kunnen bereiken. Bijvoorbeeld: als je een cursus Frans doet (resultaat), gebruik je dat om seizoenswerk in Frankrijk te kunnen doen (doel).
Bij het bepalen van je doelen, is het handig om een visionboard te maken. Ga in tijdschriften knippen en scheuren en maak er een collage van. Dit helpt je je doelen te visualiseren en te bepalen. Hoe ziet jouw leven er uit als je dit doel hebt bereikt? Wat is er dan anders? Wat voel je dan? Wat merken mensen aan je?

Stap 3: onderzoek je belemmeringen
Als we onszelf doelen stellen, dan lopen we automatisch tegen zaken aan die ons onderweg belemmeren. Ik noem ze ook wel hindernissen. Door je hindernissen bij voorbaat al in kaart te brengen, ben je je er al bewust van en zul je ze eerder herkennen als ze zich voordoen. En daarmee kun je ze hoogstwaarschijnlijk ook adequater ‘tackelen’. Dus wat zijn mogelijke omstandigheden, mensen, eigen beperkingen, etc. die ervoor kunnen zorgen dat jij je doelen niet gaat halen? Waar moet je rekening mee houden? Voorbeelden: je eigen onzekerheid of drukte op je werk.

Stap 4: wie of wat kan je helpen
Nu je weet welke hindernissen je waarschijnlijk gaat tegenkomen, ga je onderzoeken wie of wat je door je dips kan sleuren. Denk hierbij aan iemand die je steunt en aanmoedigt of een boek dat je kunt lezen. Ook het visionboard dat je in stap 2 hebt gemaakt, kan een goede hulpbron zijn. Door hier naar te kijken, kun je de motivatie weer oppakken en weet je weer waarvoor je het doet. Ook voor onvoorziene hindernissen is het handig om iemand in de buurt te hebben waar je kunt uithuilen en weer kunt opstaan.

Stap 5: bepaal subdoelen en hang er een tijdspad aan
Een groot doel is vaak ongrijpbaar en niet te overzien. Hak ze in kleinere subdoelen, zodat het haalbaar blijft. Welke tussenstappen moet je zetten en wanneer moet je ze bereikt hebben om op schema te blijven? Maak dus een schema: wat moet je vandaag doen om straks bij je doel uit te komen? En volgende week? En volgende maand?

Stap 6: vier je successen
Doelen stellen is leuk, maar doelen halen is nog leuker! En dat mag gevierd worden. En dat feestje hoeft niet pas plaats te vinden als je je uiteindelijke doel hebt bereikt. Sterker nog, zorg ervoor dat je ook stil staat bij het realiseren van ieder subdoel. Je kunt jezelf trakteren op een bosje bloemen, even een borrel drinken met je vrienden, of wellicht is het jezelf een schouderklopje geven ook al een heel mooi gebaar. Wees trots op jezelf! Juist het vieren van ‘kleine’ successen moedigen je aan en zullen je motiveren om door te gaan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *